Kamienny projekt licealistów
Dodane przez knap dnia Grudzień 31 2019 17:31:52
„Historia zamknięta w kamieniu” to kolejny projekt edukacyjny realizowany przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Strzegomiu, który oparty jest na znajomości historii Strzegomia i okolic ukazanej przez pryzmat granitu, piaskowca,etc. Uczniowie poznają różne funkcje kamienia – od płaskorzeźb w Bazylice Mniejszej po krzyże pokutne w okolicznych wioskach. Projekt realizowany przez klasę humanistyczną (I ag) składał się z trzech etapów.
Pierwszym etapem były warsztaty rzeźbienia w piaskowcu pod okiem lokalnego rzeźbiarza Jerzego Zyska w zakładzie kamieniarskim w Stanowicach. Zajęcia, które odbyły się 24.10.2019 r., podzielone były na dwa etapy. Na początku prowadzący opowiedział uczniom o zawodzie rzeźbiarza, następnie wyjaśnił jakie zadanie ich czeka i rozpoczął się drugi – praktyczny etap. Każdy z uczniów dostał tabliczkę z narysowanym wzorem płaskorzeźby do wykonania, narzędzia oraz farby do pomalowania gotowych już dzieł. Ze stworzonych tabliczek w murach LO poswatała wystawa, która tematycznie powiązana była ze szkolnymi i gminnymi obchodami Święta Niepodległości.

Treść rozszerzona
„Historia zamknięta w kamieniu” to kolejny projekt edukacyjny realizowany przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Strzegomiu, który oparty jest na znajomości historii Strzegomia i okolic ukazanej przez pryzmat granitu, piaskowca,etc. Uczniowie poznają różne funkcje kamienia – od płaskorzeźb w Bazylice Mniejszej po krzyże pokutne w okolicznych wioskach. Projekt realizowany przez klasę humanistyczną (I ag) składał się z trzech etapów.
Pierwszym etapem były warsztaty rzeźbienia w piaskowcu pod okiem lokalnego rzeźbiarza Jerzego Zyska w zakładzie kamieniarskim w Stanowicach. Zajęcia, które odbyły się 24.10.2019 r., podzielone były na dwa etapy. Na początku prowadzący opowiedział uczniom o zawodzie rzeźbiarza, następnie wyjaśnił jakie zadanie ich czeka i rozpoczął się drugi – praktyczny etap. Każdy z uczniów dostał tabliczkę z narysowanym wzorem płaskorzeźby do wykonania, narzędzia oraz farby do pomalowania gotowych już dzieł. Ze stworzonych tabliczek w murach LO poswatała wystawa, która tematycznie powiązana była ze szkolnymi i gminnymi obchodami Święta Niepodległości.
W ramach realizacji drugiego etapu projektu klasa humanistyczna pojechała, wraz z opiekunami, do obozu pracy Gross-Rosen w Rogoźnicy. Mieli okazję zobaczyć na makiecie jak wyglądał obóz w latach 1940-1945 oraz jak ciężką pracę musieli wykonywać więźniowie w okolicznych kamieniołomach. Uczniowie po wykładzie oglądali wystawę, w której mogli między innymi zobaczyć uniform noszony przez więźniów obozu, dokumenty (listy do bliskich osób, akta medyczne, które zachowały się po tylu latach). Po obejrzeniu wystawy licealiści brali udział w zajęciach skoncentrowanych na historii trzech byłych więźniów Gross Rosen - pana Stanisława, Mariana i Tadeusza. Uczniowie dostali 3 teczki, każda podpisana innym imieniem, a w niej zawarte były ankiety, protokoły, akta medyczne, akta tożsamościowe i inne ważne dokumenty. Wraz z nimi grupy dostały również „kartotekę”, którą należało uzupełnić z pomocą przygotowanej prezentacji na temat dzieciństwa byłych więźniów oraz dokumentów załączonych w teczkach. Zadanie wymagało od uczniów dużej koncentracji, skupienia i komunikacji między sobą. Po 5 minutach każda z grup przeczytała informacje, które udało im się pozyskać o danej osobie, a następnie zobaczyli drugą część prezentacji opowiadającej o losach tych bohaterów po uwolnieniu z obozu. Dowiedzieli się wtedy czy pan Stanisław, Marian i Tadeusz wrócili do swoich rodzinnych domów, czy odnaleźli swoją rodzinę, czy spełnili swoje marzenia i w jaki sposób czasy spędzone w obozie wpłynęły na ich życie. Wycieczka była dla klasy bardzo dobrym doświadczeniem, zobaczyli jak ludzie, pomimo takich okropnych doświadczeń jakimi były obozy koncentracyjne, dalej funkcjonowali i nie poddawali się. Kilka dni, po wyjeździe do Gross Rosen, uczniowie uczestniczyli w spotkaniu z żyjącymi byłymi więźniarkami filii obozu Gross Rosen na Grabach.
Wykład na temat rzeźb sakralnych wykonanych z piaskowca, odbył się 5.12.2019 w Bazylice Mniejszej w Strzegomiu oraz w Parafii Św. Jacka w Stanowicach. W pierwszej kolejności uczniowie udali się do Bazyliki gdzie czekali na nich: historyk Krzysztof Kaszub oraz rzeźbiarz Jerzy Zysk. Klasa poznała historię bazyliki oraz dowiedziała się o szczegółach architektury oraz symbolice i wykonaniu rzeźb. Po zwiedzaniu bazyliki uczniowie pojechali do Stanowic, gdzie czekała na nich kolejna osoba – Piotr Szmidt, lokalny pasjonat historii, który oprowadził klasę po parafii oraz pokazał i opowiedział historię krzyża pokutnego umiejscowionego przed kościółkiem. Uczniowie dowiedzieli się, że krzyż jest jednym z najstarszych i największych w Europie, postawiono go ok. 700 lat temu na znak ugody za morderstwo Karola de Laginberga, byłego stanowickiego młynarza. Na koniec wycieczki klasa dostała w prezencie pocztówkę z wizerunkiem parafii oraz pamiątkową pieczątkę, którą każda osoba może dostać w nagrodę, robiąc sobie zdjęcie z krzyżem. Dzięki wyjazdowi uczniowie mogli dowiedzieć się bardzo dużo na temat architektury, rzeźby oraz innych krzyży pokutnych położonych na Dolnym Śląsku.
Podsumowaniem oraz klamrą zamykającą cały projekt „Historia zamknięta w kamieniu” było poznanie informacji na temat współczesnej rzeźby kamiennej. Uczniowie podczas spaceru po Strzegomiu poznali współczesne rzeźby wykonane przez artystów z Polski. Rozmieszczone w różnych częściach Strzegomia są atrakcją dla turystów i swoistą wizytówką naszego miasta. Uczniowie obejrzeli dzieła znajdujące się na ul. Alei Wojska Polskiego. Rzeźby są tam bardzo zróżnicowane i każda z nich wyróżnia się czymś charakterystycznym o czym uczniowie mogli między sobą dyskutować. Po przejściu i obejrzeniu wszystkich rzeźb, klasa zmieniła kierunek wycieczki i skierowała się w stronę strzegomskiego rynku. Zatrzymali się przed Urzędem Miejskim gdzie stoją dzieła cyklicznie wymieniane, aby zachęcić mieszkańców do odczytywania sztuki. Ostatnim miejscem do którego poszli uczniowie była fontanna miejska postawione są tam dwie rzeźby, pierwsza z nich to granitowe serce Strzegomia zrobione ze strzegomskiego granitu, a drugi to pomnik słynnego Jana Himilsbacha.
Uczniowie podczas całego projektu zorganizowanego przez szkołę mogli dowiedzieć się bardzo dużo o sztuce, rzeźbie oraz granicie, z którego Strzegom słynie.
Ten niecodzienne przedsięwzięcie realizowane przez naszych humanistów finansowane jest przez Gminę Strzegom w ramach zadania "Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego oraz podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej" oraz Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.

Nicola Potoczna, Martyna Sadłocha

Więcej zdjęć do obejrzenia w galerii.